Ochrona Danych Osobowych
Szpital w Kamieniu Pomorskim Sp. z o.o.
Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych
w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej jako „RODO”), informujemy, że:
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych, w tym szczególnych danych osobowych jest Szpital w Kamieniu Pomorskim Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Wolińskiej 7b, 72-400 Kamień Pomorski. Kontakt pisemny za pomocą poczty tradycyjnej, na adres Szpital w Kamieniu Pomorskim Sp.
z o.o., ul. Szpitalna 10, 72-400 Kamień Pomorski, tel. +48 91 326 26 90, +48 91 326 26 91, +48 91 326 26 92, e-mail: sekretariat@szpitalkamien.pl
- W sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych może się Pani/Pan kontaktować z Inspektorem Ochrony Danych poprzez adres e-mail: iod@szpitalkamien.pl lub przesyłając korespondencję na adres Administratora.
- Pani/Pana dane są przetwarzane przez Administratora w celu prowadzenia przez Administratora działalności leczniczej, w szczególności w celu świadczenia usług medycznych, udzielania świadczeń zdrowotnych oraz prowadzenia wymaganej przepisami prawa dokumentacji medycznej.
- Przetwarzaniu podlegają dane:
- PACJENTA – w postaci imion, nazwiska Pacjenta, imion i nazwisk rodziców Pacjenta, oznaczenie płci Pacjenta, numeru Pesel (a gdy nie posiada numeru paszportu lub innego dokumentu tożsamości), adresu zamieszkania Pacjenta, daty urodzenia Pacjenta, numeru telefonu Pacjenta (jeżeli posiada), adresu e-mail Pacjenta (jeżeli posiada), danych dotyczących zdrowia Pacjenta, obywatelstwa Pacjenta – tylko jeżeli Pacjent nie posiada obywatelstwa polskiego;
- PRZEDSTAWICIELA USTAWOWEGO, OPIEKUNA PRAWNEGO, OPIEKUNA FAKTYCZNEGO PACJENTA – w postaci imienia, nazwiska, adresu zamieszkania, numeru telefonu (jeżeli posiada), adresu e-mail (jeżeli posiada), w przypadku Pacjentów – dzieci nowonarodzonych, również numer Pesel matki noworodka, w przypadku konieczności wystawienia min. zaświadczenia lub zwolnienia lekarskiego – również Pesel, dane
o zatrudnieniu wnioskującego przedstawiciela ustawowego i opiekuna prawnego, w przypadku wnioskowaniao udostępnienie/wgląd do dokumentacji medycznej, również inne udostępnione dane kontaktowe;
- OSOBY UPOWAŻNIONEJ DO DZIAŁANIA W IMIENIU PACJENTA – w postaci imienia, nazwiska, adresu zamieszkania, numeru telefonu (jeżeli posiada), a w przypadku udzielenia upoważnień min. do odbioru/wglądu do dokumentacji medycznej – również inne udostępnione dane kontaktowe;
- Dane osobowe Pacjenta mogą być pozyskiwane:
- bezpośrednio od Pacjenta lub od innych podmiotów, w tym od osoby działającej w imieniu Pacjenta, która jest przedstawicielem ustawowym, opiekunem prawnym, opiekunem faktycznym lub osobą bliską dla Pacjenta – osobiście, przez system e-rejestracji lub telefonicznie;
- od innych podmiotów wykonujących świadczenia zdrowotne, a to w związku z prawem do udostępnienia dokumentacji medycznej, jeżeli jest
to niezbędne do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych;
- z oficjalnych, publicznie dostępnych źródeł, prowadzonych przez organy publiczne,
- bezpośrednio od podmiotów trzecich np. Rzecznika Praw Pacjenta, Narodowego Funduszu Zdrowia, Ministerstwa Zdrowia, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Konsultantów Krajowych, Ośrodków Pomocy Społecznej, Domów Dziecka, Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych, Sądów, Policji, Prokuratury, w ramach postępowań prowadzonych przez te podmioty.
- Zgodnie z ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta dane zawarte w dokumentacji medycznej będą przechowywane:
- przez okres 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu w dokumentacji medycznej;
- w przypadku zdjęć rentgenowskich przechowywanych poza Pani/Pana dokumentacją medyczną, przez okres 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wykonano zdjęcie;
- w przypadku skierowań na badania lub zleceń lekarza, przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym udzielono Pani/Panu świadczenia zdrowotnego będącego przedmiotem skierowania lub zlecenia lekarza lub 2 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wystawiono Pani/Panu skierowanie – w przypadku gdy świadczenie zdrowotne nie zostało udzielone z powodu niezgłoszenia się przez Panią/Pana w ustalonym terminie, chyba że skierowanie zostało przez Panią/Pana odebrane;
- w przypadku zgonu pacjenta na skutek uszkodzenia ciała lub zatrucia, przez okres 30 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił zgon;
- w przypadku dokumentacji medycznej zawierającej dane niezbędne do monitorowania losów krwi i jej składników, przez okres 30 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu;
- w przypadku dokumentacji medycznej dotyczącej dzieci do ukończenia 2. roku życia, przez okres 22 lat.
- Pozyskane dane osobowe, w tym w szczególności dane Pacjenta, mogą być weryfikowane przez Administratora w systemie EWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców) oraz innych oficjalnych rejestrach i ewidencjach prowadzonych przez organy publiczne.
- Podstawy prawne przetwarzania danych osobowych przez Administratora stanowią:
- zgoda osoby, której dane dotyczą lub jej przedstawiciela ustawowego, opiekuna prawnego lub opiekuna faktycznego – art. 6 ust. 1 lit. a) RODO;
- niezbędność dla ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą lub innej osoby fizycznej, gdy osoba, której dane dotyczą jest fizycznie lub prawnie niezdolna do wyrażenia zgody – zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. d) oraz art. 9 ust. 2 lit. c) RODO;
- wypełnienie obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze, w szczególności weryfikacja/ustalenie tożsamości przed udzieleniem usługi/świadczenia medycznego – zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) RODO,
- wypełnienie obowiązków i wykonywanie szczególnych praw przez Administratora wobec osoby, której dane dotyczą, w dziedzinie prawa pracy, zabezpieczenia społecznego i ochrony socjalnej – art. 9 ust. 2 lit. b) RODO,
- wypełnienie obowiązku zapewnienia profilaktyki zdrowotnej lub medycyny pracy w celu dokonania oceny zdolności pracownika do pracy, diagnozy medycznej, zapewnienia opieki zdrowotnej, leczenia, zapewnienia zabezpieczenia społecznego, zarządzania systemami i usługami opieki zdrowotnej – zgodnie z art. 9 ust. 2 lit. h) RODO;
- wypełnienie obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz obowiązku podatkowego –zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) RODO;
- kontaktowanie się w celach informacyjnych, np. w celu potwierdzenia bądź zmiany/odwołania terminu konsultacji lekarskiej, informowania o sposobach przygotowania się do umówionego zabiegu –zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. b);
- zapewnienie możliwości dochodzenia ewentualnych roszczeń –zgodnie z art.6 ust.1 lit.b) RODO.
- Odbiorcami danych osobowych zebranych podczas hospitalizacji są: Narodowy Fundusz Zdrowia, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Rzecznik Praw Pacjenta, Ministerstwo Zdrowia, Państwowa Inspekcja Sanitarna, osoby upoważnione do informacji o stanie zdrowia pacjenta, pełnomocnik pacjenta. W szczególnych przypadkach: Sądy, Prokuratura oraz Policja, a także firmy ubezpieczeniowe.
- Okres przetwarzania danych osobowych zebranych w trakcie hospitalizacji określa art. 29 ustawy z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
- Osoba, której dane osobowe są przetwarzane w trakcie hospitalizacji, ma prawo dostępu do treści swoich danych, prawo ich sprostowania, prawo wniesienia sprzeciwu, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych lub prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
- Posiada Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przy ul. Stawki 2 00-193 Warszawa, jeżeli Pani/Pan uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO.
- Obowiązek podania przez Panią/Pana danych osobowych wynika z aktualnie obowiązujących przepisów prawa tj. art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, art. 20 z dnia 27 sierpnia 2004 roku ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz art. 4 ust. 3 punkt 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 roku o systemie informacji w ochronie zdrowia. Konsekwencją odmowy podania przez Panią/Pana swoich danych osobowych może być odmowa udzielenia świadczeń medycznych, poza sytuacjami zagrożenia życia lub zdrowia pacjenta, które wymagając udzielenia pacjentowi natychmiastowej pomocy lekarskiej ( art. 15 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej).
- Pani/Pana dane nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
- Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani nie planuje się przekazywania danych do państw trzecich lub organizacji międzynarodowych.
Obowiązek informacyjny Administratora danych w zakresie korespondencji
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej jako „RODO”), informujemy, że:
- Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu rozpatrzenia przesłanej do Szpitala w Kamieniu PomorskimSp. z o. o. korespondencji na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e RODO. Jeżeli korespondencja będzie dotyczyła działań przed zawarciem umowylub wykonania umowy dane będą przetwarzane w celu zawarcia i wykonywania umowy,na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b RODO. Jeżeli przesłana korespondencja będzie dotyczyła podjęcia przez administratora działań na podstawie przepisów prawa dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze, na podstawie art. 6 ust. 1 lit c RODO.W przypadku korespondencji przesłanej w innych celach niż określone powyżej dane będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO tj. udzielonej zgody w celu udzielenia odpowiedzi.
- Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych są lub mogą nimi zostać podmioty, którym na podstawie umowy powierzono przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcy usług IT, a także organy i podmioty publiczne lub podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów.
- Dane osobowe nie będą przekazywane ani nie planuje się przekazywania danych do państw trzecich lub organizacji międzynarodowych.
- Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do chwili załatwienia sprawy, w której zostały zebrane, a następnie – w przypadkach, w których wymagają tego przepisy Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych – przez czas określony w tych przepisach.
- Posiada Pani/Pan prawo do żądania od administratora dostępu do Pani/Pana danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania lub do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania jak również w przypadku danych przetwarzanych na podstawie zgody prawo usunięcia danych oraz prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, przy czym cofnięcie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
- Posiada Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przy ul. Stawki 2 00-193 Warszawa, jeżeli Pani/Pan uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO.
- Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże ich podanie jest niezbędne do realizacji wyżej wymienionych celów, a w przypadku niepodania danych korespondencja nie będzie procesowana.
- Pani/Pana dane nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
Obowiązek informacyjny Administratora danych w zakresie monitoringu
Zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej jako „RODO”), informujemy, że:
- Na terenie Szpitala w Kamieniu Pomorskim Sp. z o.o. prowadzony jest monitoring wizyjny, tylko z zapisem wizji.
- Monitoring prowadzony jest w celu zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów, w tym wspomagania nadzoru medycznego nad pacjentami w stanie zagrożenia życia lub zdrowia, oraz zapewnienia bezpieczeństwa pracowników i mienia Szpitala, znajdujących się na terenie Szpitala, zapewnienia możliwości rozpatrywania skarg, zapewnienia możliwości identyfikacji i ustalenia przyczyn wypadków oraz ustalenia sprawców czynów niedozwolonych.
- Monitoring funkcjonuje całodobowo.
- Monitoring obejmuje dwa główne wejścia do Szpitala, recepcję oraz Oddział Internistyczny przy windzie i Zakład Opiekuńczo-Leczniczy przy windzie oraz w części korytarza wewnątrz ZOL.
- Monitoring prowadzony jest zgodnie z obwiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, w szczególności z zachowaniem zasady poszanowania intymności i godności pacjenta.
- Pani/Pana dane osobowe będą zarejestrowane w formie elektronicznej w postaci obrazu z monitoringu wizyjnego oraz przechowywane przez okres nie dłuższy niż 30 dni.
- Jeżeli na monitorowanym obszarze dojdzie do zdarzenia, które można nazwać niepożądanym lub nawet przestępstwem, o którym Administrator Danych Osobowych poweźmie wiadomość w okresie przechowywania danych, to sporządzana i przechowywana jest kopia zapisanych obrazów dla potrzeb organów prowadzących dochodzenie - do czasu prawomocnego zakończenia postępowania. Po upływie tego czasu, nagrania obrazu uzyskane z monitoringu zawierającego dane osobowe, podlegają zniszczeniu, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
- W przypadku, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych, maPani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
- Do dostępu do monitoringu mają tylko upoważnione osoby spośród pracowników i współpracowników Szpitala i podmioty uprawnione na podstawie przepisów prawa lub zawartej umowy np. Administrator Systemu Informatycznego, firma świadcząca usługi ochrony i mienia oraz usługi serwisowe. Osoby te, są zobowiązane do zachowania tajemnicy, tj. dane z monitoringu w żadnym razie nie mogą być upubliczniane.
- Pani/Pana dane nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
- Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani nie planuje się przekazywania danych do państw trzecich lub organizacji międzynarodowych
Administrator Danych Osobowych
Zapraszamy do zapoznania się z informacjami na temat praw z RODO dla pacjenta
na stronie internetowej rododlapacjenta.pl